Onsdag

Datum: 2012-12-19 / Tid: 01:28:48
Ibland ar det bra att orolighet tar bort hungern :)
 
Vaknade for ett tag sedan och var sa himla hungrig men vi har ingenting att ata sa jag visste inte vad jag skulle gora. Derek ringer nagra minuter senare och sager att min lon inte har kommit in pa kontot. Konstigt tyckte jag och kollade internet banken men ingenting.
Kom pa att jag andrade mitt efternamn pa jobbet men glomde meddela banken om namnbyten. Panik, och vips var hungern borta. Hade inga pengar kvar pa telefonen heller efter att jag ringde ett samtal till sverige igar efter jobbet sa jag kunde varken ringa lone manniskorna eller banken.
Skrev till Jaqueline pa facebook och fragade om hon fatt lon men det hade hon inte. YES!
Forhoppningsvis ar det nagot fel i systemet sa pengarna inte studsar tillbaka for att det ar fel namn pa mitt bankkonto. Men eftersom vi har gemensamt bankkonto sa star det iaf Derek Martin pa det sa jag tycker det borde komma in. Men sa fort Derek kommer hem drar vi ivag pa banken och fixar det.
Enda bra med denna morgon var att hungern forsvann och nu kan jag fixa nagot att ata i lugn och ro. Blir nog vita bonor direkt ur burken. Classic.
 
Jag hoppas pengarna kommer in idag dels for att Derek maste betala bilskatten, eller forsakring och hans lon ar inte heller inte an. Sen hade jag tankt gora flygande jacob (flying jacob, hehehe) till middag. Derek klagar pa att jag aldrig lagar nagon svensk mat sa nu jaklar sa han fa en traditionell matratt.
Sen imorgon tankte jag gora svenska kottbullar. Vad ar svenska kottbullar? Mamma scan eller? Trodde alla kottbullar var likadana. Om nagon vanlig sjal kan beratta vad "svenska kottbullar" ar ar jag dej evigt tacksam.
Derek jobbar ibland med en kille fran sverige och han fragade Derek for nagon manad sedan om jag lagat "svenska kottbullar" till honom. Nej sa Derek och sedan dess har han tjatat om "svenska kottbullar". Men imorgon ska han fa se pa kottbullar. Om lonen ar inne saklart.
 
 
Jag och min kottbulle pa varan dag.
 
Kanske dags for vita bonor burken nu. Ska slanga in nagra fler bilder sen blir det bonor :)
 
 
Jag dagen fore brollopet :)
 
 
Tjejerna. Fran vanster: Jayde (brollops fotografen), Jaqueline, Cassie, Jag, Jackie, Kacie och Sherry.
 
 
Alla igen. Bakom kameran ar Danielle.
 
 
En shot var tillatet for mej sen lamnade jag resten till tjejerna.
Jackie ser verkligen sugen ut :)
 
Ha de!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stefan

Hej Linaelina

Jag ser att du förknippat Svenska Köttbullar med Scan vilket är glädjande för oss på Scan. Men även om vi tillverkar Sveriges mest sålda köttbulle så finns det liter mer historia om det svenska köttbullarna.

Köttbullens historia
Mamma Scan under ständig utveckling

I alla tider har länders matkulturer påverkat varandra, goda rätter och kryddningar har åkt härs och tvärs över jordklotet. Så och vår kära svenska köttbulle, som inte är så svensk egentligen, men som är ett begrepp världen över. Smaksättning på köttbullar har länge varit traditionell, men trenden visar att köttbullen är under utveckling med nya smaker och användningsområden.

Riktigt varifrån köttbullen ursprungligen kommer från vet ingen säkert, men historien visar att under medeltiden bjöds köttbullar vid Richard den II:s hov i England och dåtidens kokböcker från Bagdad innehöll smaksatta köttbullsrecept. Den tidens resenärer åt och drack av andra länders matkulturer och förde i sin tur med sig godsakerna och kunnandet hem. Ett utbyte av maträtter har alltid pågått.

Från början var köttbullen mer en delikatess för det fina folket. I Sverige började vanligt folk att äta köttbullar först på 1850-talet; det var då vedspisen och köttkvarnen kom och underlättade arbetet. Innan dess var köttbullen egentligen en frikadell, en kokt bulle. Nu kunde man istället steka maten i en panna på spisen, än över öppen eld.

På Scan har det rullats många köttbullar för hand. De första köttbullarna tillverkades med sås i konserv under 50-talet, i mitten av 60-talet började man sälja frysta både råa och stekta köttbullar. I mitten av 60-talet kom en revolutionerande maskin som stansade, inte mindre än, tre köttbullar i taget. I slutet av årtiondet kom de kylda köttbullarna som var föregångarna till dem som idag heter Mamma Scan.

Själva Mammas, som varumärke, kom på 1980-talet och bilden ni minns på matmamman kom till för att personifiera varumärket. Idag syns hon inte längre på Scans förpackningar, men de goda värderingarna hon stod för har behållits: Mat lagad med kärlek, omtanke och kvalitet. I mitten på 1990-talet kom allergidebatten som gjorde att Scan plockade bort ingredienserna ströbröd, ägg och mjölk från Mammas köttbullar för att få en köttbulle bl a fri från gluten, ägg, laktos och mjölkprotein.

Jag förutsätter att du fixar lite köttbullar till julbordet.

God Jul
Stefan

2012-12-20 @ 09:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0